zaterdag 11 juni 2011

De bevalling

Soetmin voor de bevalling :
-Dat gaat geleidelijk opkomen
-Ik heb een bekken als een autostrade en heupen om kinders mee te baren
-Als generaties vrouwen dat kunnen zonder epidurale dan kan ik dat ook
-ik wil zo veel mogelijk de natuur volgen dus geen geneesmiddelen die inleiden/ verdoven en liefst geen knip!
-prenatale kine: ik beschik over 4 ademhalingsoefeningen en ik ga beginnen met oef1 als het zwaarder wordt 2, dan 3 en helemaal op het einde kan ik oef4 gebruiken. Mooi systematisch. Klinkt goed.
-Het moment dat hij eruit komt gaat zo schoon zijn! Ik ga zo ontroerd zijn!

Soetmin tijdens de bevalling :
-Dat kwam compleet niet op gang. Niet vanzelf en niet met wee-opwekkers+ vliezen breken. Dit is na 4 uur op het verloskwartier: Opening zero (of nauwelijks één kleintje), aantal weeën ook zero. Aantal afleveringen van desperate housewives seizoen 7 gezien: 3.


-Kwartier later plots de éne wee na de andere, niks geleidelijk aan! Geen tijd om te rusten tussendoor.
Meteen ademhalingsoefening 4 en dan nog slecht want ik ben duizelig van het hyperventileren. Mijn schema!
Epidurale, vlug!
Uiteindelijk na twee (moeilijke maar finaal toch efficiente) epidurale verdovingen mijn draai gevonden. Re-enter desperate houswives en vordering in de opening tellen. Traag jong! Iedereen in de gang is al lang vóór mij bevallen. De uren tussen 12 en 19u leveren uiteindelijk de eerste nodige 4 centimeter. Da's 3 cm op 7 uur of of nog geen halve centimeter per uur! Dat is dus nog euh...14uur? Niks bekken als een autostrade! Dat is hier nen trechter!
-Maar blijkbaar werkt het zo niet: om 19u krijgen we dan plots de voorspelling dat we tegen 23u ons kindje wel zullen hebben. Qua mentale boost kan dat tellen. We zien het terug zitten. Enter deel 3 en dus ook vroedvrouw nummer 3. Wij liggen hier al drie shifts!

-Uiteindelijk mogen we om 22u30 de eindspurt nemen (duw maar, knip maar doe maar op: dat moet er hier uit!! Nu!!) en om 23u02 is Verne er.  Aah!!
-Ontroering? Ja tuurlijk, ongelooflijk, maar pas vanaf 23u03. De eerste minuut gaat volledig op aan: ehhh, gdvrmme en oefff.

Soetmin na de bevalling:
-De ontlading is compleet: het is meteen een schoontjen! Niet eens de opgezwollen Boris-Jeltsin-look, veel donker haar zoals gehoopt en geen één mankement. Blèten!
-Leve vroedvrouwen! Zonder was ik niet kalm gebleven. Jeetje wat hebben die een belangrijke job. Plaatst de mijne wel in perspectief!
-Verliefd, op allebei!

1 opmerking:

Sara zei

Na het lezen van het bevallingsrelaas, nóg eens een dikke proficiat ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...