maandag 24 september 2012

Intermezzo

Maandag, ik wou dat het vrijdag was.
Grijs weer, ik wou dat het zomerde.
Moe, ik wou dat ik uitgeslapen was.
Dringend tijd om even te dagdromen en dan weer verder te werken.

Over Vernes favoriete spelletjes van het moment bijvoorbeeld...
  • Het kind is werkelijk tot vervelens toe geobsedeerd door boekjes lezen. Eigenlijk ben ik daar geweldig blij om natuurlijk, maar Verne kiest uit al zijn mooie boekjes altijd dezelfde lelijkaard. Gemiddeld legt Verne 2 boekjes per minuut op je schoot. Dat wil dus zeggen: boekje brengen,  je de tijd geven om één pagina voor te lezen en vervolgens zo wild enthousiast worden dat hij alweer om het tweede boekje snelt. Maar bij 'De luie luiaard' aka de lelijkaard gaat hij rustig zitten om elk dier en elke 'boem' na te boosten. En opnieuw, en opnieuw. Ik denk dat ik dat boek een tiental keer per dag voorlees. En dan heb ik Matijs zijn even frequente bijdrage nog niet eens meegerekend.
  • Dat nabootsen, dat brengt ons bij hobby 2: dieren. Olifant en aap spannen de kroon, dan komen krab, paard en koe. Van honden en leeuwen wordt hij minder wild maar hij doet ze wel steevast na. Poes, ooit zijn eerste klanknabootsing, vind hij nu te saai om nog ernstige pogingen te ondernemen. Daar gaat hij vlot aan voorbij.
  • Dansen en pirouettes draaien. Gieren. En dan zat zijn en bijna omver vallen. Nogmaals gieren!
  • Klutsjes bedelen: Bier, cava, cola, koffie, thee...wordt allemaal gulzig uitgedronken als je even niet oplet. kan niet gezond zijn!
  • Op het keukenaanrecht zitten en alles meevolgen terwijl hij zelf in een leeg potje roert (een vuil leeg potje althans, propere potjes mogen niet meespelen). De appel valt niet ver van... beide bomen.
  • Op autu-vlak ook een belangrijke verschuiving: van binnen naar buiten. Verne zijn interesse gaat nu uit naar het koetswerk. Logo's aaien, velgen voelen, lampen neuzeneuzen,...hij is er even zoet mee.
Zijn inmiddels afgekeurd: in de auto spelen dus (nu de buitenkant populairder is), met autootjes spelen, kleuren, puzzelen, telefoneren en torens stapelen. En spontaan zoentjes geven: helemaal uit het repertorium geschrapt *snif*.
Gek hoe dat aan een sneltempo verandert allemaal.




Foto's by Mieke Dalle,
 De Klikmobiel.




Dag knulletje. Tot straks thuis.
Dan kunnen we weer van de lelijkaard lezen.
Zolang je daarbij op mijn schootje wil zitten vind ik het allemaal goed.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...