woensdag 3 oktober 2012

Mastermind

Foto's allemaal by Mieke Dalle, De Klikmobiel

 
Er is de afgelopen week iets veranderd in Verne zijn hoofdje.
De repeatknop is ingedrukt ofzo denk ik.
 
Dat hij de laatste weken heel hard met taal bezig is en minder met motoriek zoals ervoor, merk je heel hard. Van klankjes naar eerste woordjes, hele dagen boekjes lezen, vragen om vanalles te benoemen en heel veel liedjes zingen.
Maar nu ineens is het toch nòg anders dan ervoor. In plaats van hele dagen zijn woordenschat van 5 woorden voor alles aan te wenden en mondjesmaat een woordje bij te leren bombardeert hij ons nu met nieuwe woordjes. Of zo lijkt het toch als je niet verder nadenkt.
Het zijn gewoon klanknabootsingen volgens mij. Het laatste woord van je zin herhaalt hij vaak, zonder het echt te begrijpen.
 
'Matijs, wil jij ook water?'
'Ate'
'Mama maakt soep Verne. Kijk maar, warme soep.'
'Oep'
'In de garage ligt nog een rijpere banaan.'
'Badaa'
 
Dan kan je beginnen spelen natuurlijk. Op commando woordjes nazeggen is mij nog niet gelukt jammer genoeg, maar dierengeluiden...the kid knows his animals!
 
Mijn favoriet momenteel is paard: Iiiiiii, kt kt kt
Dat galoperen erbij...funny! Heeft hij in de crèche geleerd denk ik, gek dat zo'n klein aapje al een leven naast het onze heeft waar dingen gebeuren waar wij niks van weten.
Bij het voorlezen van boekjes zit hij ook gewoon soms naar mijn lippen te kijken in plaats van naar de plaatjes en doet hij stilzwijgend mee de mondbewegingen. Dat zou verklaren waarom hij zo pijnlijk veel herhaling vraagt...altijd maar datzelfde boekje.
 
Donderdag vertrek ik voor 3 dagen naar het buitenland en wordt het hier eventjes boystown. Ik ben al benieuwd wat ik allemaal zal gemist hebben in die tijd. want dat koppetje staat geen dag stil. Zoveel is duidelijk!
 
Op de fotootjes zingen we 'hoofd, schouders, knie en teen', meerbepaald het stukje met 'puntje van je neus'. Al maanden een topper in Vernes repertoire, bij voorkeur in de auto gezongen.




 



2 opmerkingen:

Reine zei

Altijd leuk om je stukjes te lezen, én om Vernes evolutie te volgen. x

Unknown zei

Ja? Leuk dat te horen!
Op de grappige en schunnige stukjes krijg ik veel positieve feedback. maar op dit soort 'dienstmededelingen' niet natuurlijk. Soms denk ik wel eens...wie interesseert het nu dat Verne vandaag een woord meer kan zeggen dan gisteren? Maar dan bedenk ik dat dit naast een openbare blog vooral ook gewoon een naslag werk van mij voor mij en Verne is, en dat het net dat soort kleine zaken zijn die ik voor mezelf wil registreren.

Maar jij leest ze dus ook graag. Dat is mooi meegenomen. En mijn statistieken zeggen ook dat de lezers terugkeren dus ik doe gewoon gezellig verder!

xxx

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...