donderdag 13 juni 2013

Gibberish

Verne is terug naar de bewoonde wereld dus Jasper en ik nemen een knuffeldagje.
Pret met Popolle!
 
Daar komt onvrijwillig gekke taal aan te pas.
I am not one for babytaal nochthans.
De kraamzorgster zei bijvoorbeeld steeds 'allez ze, zet ui poepe' in plaats van 'Verne, ga eens zitten?' of wees naar een plaatje van een hond en zei 'ie se, de woefwoef!'.
Onnozel, grijs haar krijg ik ervan.
 
Daar doe ik niet aan mee. Dacht ik.
Maar mijn broer wees mij er bij Verne als baby al op dat ik toch vreemde dingen zeg.
Ik zal daar maar eens eerlijk over zijn.
 
Eutisteutis. Komt veel voor, geen idee waarom of wat het betekent.
Een pamper blijkt een pampiempoempampeertje te zijn, soms. Niet lachen.
Otjeprotje, een koosnaampje voor zoete momentjes, otjemijneprotje is een kleine variatie daarop.
Dikbilkotletje...ongeveer hetzelfde.
'Lekker poepevleesjes?' vraag ik soms aan Verne en hij antwoordt plichtsgetrouw ja en laat mij knijpen.
Eudiedeudie, voornamelijk bij kriebel- en buikspelletjes.
Er is ongetwijfeld meer, maar ik kan er even niet opkomen.
 
Waarom? Geen idee. Dat gaat vanzelf.
En dan heb ik het nog niet eens over mijn intonatie terwijl ik die wartaal uitsla.
Gelukkig heb ik eens ergens gelezen in een wetenschappelijk artikel dat babytjes sterke intonatieverschillen, veel variatie en stemgegoochel net boeiend vinden. Dus daar excuseer ik me zelfs al niet meer voor.
 
Ik vrees wel het ergste. Ik ben er vrij zeker van dat ik niet van deze ziekte genezen zal zijn tegen dat de jongens oud genoeg zijn om het onnozel te vinden.
Zou het kunnen? Tegen je 14-jarige zoon 'dag dikbilkotletje' zeggen onderwijl 'eudiedeudie' in zijn wangen knijpend en afsluiten met een 'lekker poepevleesje hoor kindjemijn'?
 
Neen zeker?
Ik zal hun die gĂȘne maar besparen.
Per slot van rekening....ik weet zelf nog perfect hoe mijn moeder ooit in het bijzijn van een vriendin zei 'maar dat gaat in u spleetje kruipen!' bij de aanschaf van een nieuw, veel te uitgesneden badpak.
Schaamrood!
 
Maar nu kan het nog eventjes dus ik leef me uit!
 
 
 

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...