woensdag 5 maart 2014

Positive reinforcement

 
Verne is mijn kind.
Hij geeft continu feedback, positieve feedback en dat heeft hij van geen vreemde.
Monkey see, monkey do.
 
Ik doe dat bewust én onbewust.
Beetje beroepsmisvorming, beetje hoe ik gewoon ben, beetje bewuste manier van opvoeden.
Maar pas nu Verne me zo uitdrukkelijk een spiegel voorhoudt, valt het me op.
 
Kom ik van de wc...dat heb jij goed gedaan hoor mama.
Zing ik een liedje mee....zing maar mama! Ja, mooi zo. Dat is goed hoor mama.
Eet ik een boterham....heb jij flink boterhammetjes gegeten mama? Bravo! Nu is Verne blij hoor!
Komt papa thuis van zijn werk...heb jij flink gewerkt papa? Dat is goed hoor.
Halen we Jasper uit bed...Jaspertje, heb jij lekker geslapen? Dat is braaf, mooi bedje slapen. Brave Jaspertje.
Zet ik het eten op tafel...dat heeft mama flink gemaakt hoor papa, nu zijn wij blij!
Gaat papa boven is bad...papa? Heb jij mooi de haartjes gewassen? Dat is goed hoor.
Bak ik cupcakes....goed zo mama. Jij bent nu flink hoor. Nu is Verne blij hoor, kijk maar! (Brede grijns).

Maar hij supportert even sterk voor zichzelf.
Heel zijn spel is ervan doorweven.
Als Verne écht opgaat in zijn spel verbaliseert hij elke handeling fluisterend.
Geweldig om te zitten luistervinken!
Nu zal bootje varen onder de brug. Ja goed, zo bootje. Dat heb jij flink gevaart. Verne was mooi aan het varen met het bootje. O! Daar is de brug, pas op boooootjeeeeuuuhhh! En onder de brug, ja goed zo. Nu aan de andere kant bootje pakken. Goed zo Verne! Oeioeioeioei, een trein! Pas op bootje, de trein is daar! Owowow...maccident!
Dat is niet erg hoor. Nu mag Verne nog beetje spelen. Dat is flink hoor, nu mag hij snoepje kiezen.

Ook Jasper krijgt feedback.
Positief en negatief.
Als hij iets fouts heeft uitgestoken volgens zijn grote broer zal hij het geweten hebben.
Arm schaap. Gelukkig is hij assertief en trekt zich van weinig iets aan.
Hij staart wat voor zich uit terwijl hij de volle lading krijgt en speelt vervolgens onverstoord verder.
Bless him. Mijn poepke.
Onderstaand fragment is de laatste zin van een hele scheldtirade.
Waar ligt die telefoon als je hem nodig hebt!
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...