dinsdag 18 november 2014

Beeldbuisbedenkingen

Vroeger was er tiktak en plons, of het jeugdjournaal en daarna klokhuis.
Ik meen mij vaag te herinneren dat ik vroeger als kind een half uurtje tv mocht per dag, niet meer.
 
Nu zijn de opties eindeloos.
Screens everywhere.
Van telefoon/ iPad/ tv tot de boordcomputer van de wagen, de wekker, microgolfoven en wasmachine. Allemaal schermpjes die een ongelooflijke aantrekkingskracht uitoefenen. touchscreen of niet, de kinderen testen het even uit.
Doet het iets? Niets? Neen? Een knopje ernaast dan?
Onmiddellijke behoeftebevrediging, dat is wat de apen willen.
 
Begrijp mij niet verkeerd, ik juich de technologie toe. Wij zijn grote gebruikers van de beeldschermindustrie en -technologie.
Even een klein bewijsje.
 
 
 
Een uitzondering hoor, maar het was wel gezellig!
Die beeldbuizen overal...elk kind gaat daar anders mee om.
Mijn twee oogappels toch. ik kan maar daarmee vergelijken.

Verne was pas één jaar toen hij kon ontgrendelen, een spelletje kiezen en van mapje veranderen. We moesten van in het begin regels inlassen, of het kind zou geleefd hebben in de iPad en tv.
Jasper is bijna twee en leerde nu pas die vingervirtuositeit. (Ja, het is al zover gekomen dat ik over mijn bijna-tweejarige zeg dat hij "later" is in zijn Apple-vaardigheid.)
Swipen, pinchen, slepen, tikken... het gaat allemaal heel instinctief. Het interesseert hem wat minder dan zijn broer.
iPadderen doet de kleine blonde viking slechts af en toe eens, van nature met mate. Het is ook moeilijker tokkelen met  en appel vastgelijmd in én hand natuurlijk.
Televisie kijken duurt nooit langer dan 1 minuut. En sowieso combineert hij het scherm met één of ander spel of stuk speelgoed.
Multitasken.
Jasper is een ravotter, een pottenbreker en een buitenspeelkind. Hij zal niet rap aan een schermverslaving ten prooi vallen vermoed ik.
Maar Verne is een nadenker, een hersenkraker en een kind dat houdt van fijne motoriek. Tv past in zijn plaatje. Hij leert gigantisch veel taal van dat turen en zingt perfect toonvast ettellijke liedjes mee. Dat is absoluut een verdienste. Keer op keer wil hij hetzelfde kijken, net omdat hij er dan zoveel van leert. Met een half oog kijkend, half spelend.
Hij puzzelt en kleurt en sorteert als de besten.
Ik zal eens wat nuttige kinder-apps in een lijstje zetten, een andere keer.
Maar waar ligt de maat?
Ik ken mijn maat, onze maat.
Waar ligt die van jou? Ik kijk graag eens binnen bij een ander.
Eens checken of we wel mainstream zijn.
Doordeweeks 's ochtends, gaat de beeldbuis dan aan? Hier wel. Ik beken. Kan ik mezelf ook eens rustig aankleden.
Na school niet meteen, dan doen we eerst leukere dingen. Parcours bouwen, treinbanen aanleggen, boekjes lezen. Maar daarna gaat onherroepelijk elke avond de televisie aan. Ik zie daar geen graten in.
Het scheelt ook dat ze niet zomaar doelloos kinderzender voorgeschoteld krijgen. Nickelodeon en consoorten, dat schreeuwt te veel.
Het gaat mij dus ook om wát ze kijken. niet enkel hoe lang.

Wij zijn hier intussen, op erg korte tijd, stevige Netflix-fanaten geworden.
dat ken je toch al? ik kan toch niet de enige (enorme) enthousiasteling zijn?
Geweldig vind ik het, zowel voor mezelf als de snotjongen.
Gericht een filmpje kiezen en kosteloos 100 keer herbekijken...dat ligt mij veel meer dan het dure digitale televisie-systeem. Sindsdien kijken we eigenlijk ook nauwelijks nog 'gewone' tv.
Masha en de beer, dat is mijn favoriet. Maar dan stiekem wel liefst in het Russisch. Maakt niet uit dat je der dan niks van verstaat. Zo mooi.
Jasper kijkt teletubbies, kikker en nijntje.
Verne gaat volledig op in Jake en de nooitgedachtpiraten sinds kort. Zijn schoenen zijn piratenlaarzen, koekjes in een kommetje zijn schatten en een kussen op de grond is een piratenschip met haaien rond. Zijn verbeelding draait overuren.
Maar ook de eenvoudige plonsters (plasticine monstertjes) maken hem wild.
Hij smult ervan.
Zolang moeder en vader zeggen dat het mag althans.
Jake en de nooitgedachtpiratenspop. Een favoriet.

De jongens, die moeten vooralsnog braaf luisteren naar ons.
Er zijn restricties. Regels.
We all turn into our mothers some day, no? 
Gelukkig ben ik zelf intussen wel gewoon volwassen, en mag ik lekker helemaal mijn eigen ding doen.
Kijken wat en wanneer ik wil, zoveel ik wil.
Wat een zegen, dat juk ontgroeien.
*grijns*
 
Netflixen, ik ga er een werkwoord van maken.
Orange is the new black heb ik verslonden. Verslonden, zeg ik u.
Marathons met theetjes erbij of braaf één afleveringetje per avond.
Of neen, nog ééntje! 
Nu werk ik mijn weg door Breaking Bad. Ook steengoed.
De vele documentaires, die moet ik nog checken. En films, veel films.
Salmon fishing in the Yemen, kozen we vorig weekend.
Heerlijk, cinemaatje spelen thuis.
 
En in de kerstvakantie, dan heb ik deze op de planning staan:
 

 
 
Nothing short of spectacular lijkt mij.
Geschiedenis, kostuums, wat seks, actie en intriges. En schone mannen.
Daar lust ik wel pap van.
Ik zie de kerstvakantie, de restjes eten van het vorige feest, de warme wollen sokken en de sloten thee al voor me!
Mommy- and daddy-time.
Of gewoon Soetmin & Matijs-tijd, want zo heten we simpelweg als de kinderen slapen.
Dus daarom: een werkwoord:


Netflixen [net-flixen], ww., netflixte, genetflixt.
"Loeleke, gaan we wat netflixen vanavond?"

 
You get my point.
Al een geluk dat wij niet verder kweken, of ik riskeerde een marco'tje te willen. Dan toch veel liever Verne!

 
 

20 opmerkingen:

Little Miss Pineapple zei

Wij "netflixen"ook veel, voordien hadden we enkel een dig. Antenne, dus welgeteld 3zenders. Nu kijken de kindjes vooral filmpjes in het weekend en soms eens iets kort zoals Kuifje in de week. Maar eigenlijk weinig tot niks. De tablet kennen ze en kunnen ze beiden mee overweg, maar er wordt zelden mee gespeeld. Hier wordt vooral gebouwd en heel veel getekend, geknipt en geplakt. In het weekend vind je ons op veel buitenactiviteiten.
Wij verslonden Orange ook, zijn zot van de serie Fargo en bekijken nu Luther... Zalig!

Riet (Leven met Liv) zei

We love Masha! (Een drie-en-halfje dat Russisch probeert te zingen, dat wil iedereen toch in huis?)

Saskaya zei

Indrukwekkend dat je de tijd vindt om zoveel series te bekijken, eigenlijk :-)

Dochter is net twee jaar, en heeft de aandachtsspanne van een vlieg. Vraagt wel vaak om "veekijken", maar kijkt dan ongeveer 5 seconden en gaat weer verder spelen. 's Avonds kijken we wel een beetje samen, zodat ze gedwongen wat tot rust komt voor ze naar haar bed gaat.

Danine zei

vergeet 'the blacklist' zeker niet te bekijken! Even verslavend als Breaking bad... en Sons of Anarchy als je liever iets ruigere tv kijkt

Jozefien zei

Als het even lukt, beperk ik het tv-kijken voor mijn 2,5-jarige tot een minimum. Zoals in "de tv gaat ten vroegste op wanneer de kleine man door papa in bed gestopt wordt".
Ik kan zo mijn periodes hebben dat ik, zodra ik thuiskom, gewoon in de zetel wil ploffen, tv staren en wachten tot de echtgenoot thuiskomt. En laat hem ook maar koken, graag.
Dan keken zoon en ik samen een Jeroen Meusje. Iets anders mocht niet van me.
Maar ik vind dat eigenlijk een onhebbelijke gewoonte, en ik doe het ondertussen al terug een tijdje niet meer -flink zo, aaitje-.
Dus kom ik thuis iets na zessen, en dan mag de kleine man samen met me koken. Of spelen, uiteraard. Nu moet ik wel zeggen dat oma en opa Ieper vorige week al de sint over de vloer gehad hebben, dus zijn interessant speelgoed is zo goed als verdubbeld. Veel te ontdekken nu.
Na etenstijd hebben we nog een halfuurtje à een uurtje. En in theorie mag hij dan wel tv kijken hoor. Maar hij wil enkel Dora. Ik weet niet of je het kent, maar 't is een filmpje op Nick JR. waar je horendol van wordt. Ho-ren-dol.
Dus als wij hem kunnen afleiden met puzzels en potloden, graag!

Een tablet gebruiken we zelf niet meer, en aan onze telefoon mag hij eigenlijk ook niet komen. Al ben ik wél benieuwd welke spelletjes er interessant zijn.
Nooit te oud om te leren hé (zeker als het over een peuter en zijn mama gaat ;-))

Céline zei

Ik vind dat ook wel een moeilijke oefening: hoeveel beeldscherm is te veel? Zowel voor mij als voor de dochter. Wat die laatste betreft, zij houdt zowat het midden tussen jouw 2 jongens, denk ik. TV kijken vindt ze heel leuk (ze vraagt er vaak om), maar langer dan 10 minuten lukt enkel als ze heel moe is. Gewoonlijk kijkt ze eventjes, dan gaat ze spelen (tv blijft opstaan op achtergrond - bad habit?), kijkt dan tussendoor nog eventjes, speelt weer verder,... Ze is gefascineerd door onze smartphones, maar daar mag ze niet mee "spelen", enkel als die gelocked zijn. Ze kan te veel misdoen :-) Wij hebben hier een Ipad 1 liggen, maar we leren haar daar eigenlijk niet mee werken. Ze kan dus ook nog niet echt swipen en al de rest. Dingen aanklikken met de vinger gaat wel, maar ze is altijd veel de "geweldig". Ze slaat er liever eens hard op met de volle hand, dikke pret! In dat opzicht dus meer een Jaspertje. Hoewel dat volgens mij niet veel te zien heeft met fijne motoriek, want anderzijds: ze is nog geen 20 maanden en kan een echte puzzel van 4 stukjes leggen. Houten legpuzzels kan ze bij wijze van spreken sneller dan ik. Ik vind dat wel straf, en de onthaalmoeder zegt ook dat ze daar allemaal zeer rap mee weg is. Daar heeft ze wél zeer veel geduld mee en is ze "voorzichtiger" mee (in mijn ogen nog altijd heftig, maar toch, ze doet haar best :-)). Torens bouwen en puzzelen, uren (allez ja, minuten toch) zoet mee. Dus beeldschermkind: bwa, gemiddeld, denk ik zo. Net als de ouders.
Wat netflixen betreft: wij moeten er nog aan beginnen, zeker weten dat het ons ding zal zijn. Wij overwegen zelfs, wanneer we de stap zetten, de digitale tv op te zeggen. Any thoughts on that? Kijken jullie nog "gewone" tv? (Weet daarbij wel: wij kijken zelden naar Vlaamse programma's en zo, als we tv kijken is het ofwel documentaire, ofwel een opgenomen film/serie).

Ilse zei

Wat zijn zo de must-have-apps voor peuters en kleuters? Sinds kort ook hier een ipad in huis, maar ik verdrink een beetje in het apps-aanbod...

Unknown zei

Aha, tip! Mooi zo!
Ik heb ouderschapsverlof nodig om te netflixen!

Unknown zei

Dat russische liedje is zo heerlijk he!

Unknown zei

Tussen 22u 00u krijg je wel drie afleveringen! :)

Unknown zei

Ooh!! Op mijn lijstje.

Unknown zei

Dora...vreselijk!

Unknown zei

Jaspertje is nu 22 maand, dus ze zit niet tussen de twee, al dacht ik dat ook! :)

Voorlopig wel nog digitale...dat zou ik toch ook missen. Actua, de slimste mens, momenteel de recherche en de rechtbank...zonder ben je de voeling met het Vlaamse en de actualiteit toch kwijt denk ik.

Unknown zei

Daar doe ik gauw een blogpost over! Maar begin bij toca boca! :)

Unknown zei

En heyhey! gentse apps zijn dat!

Ine zei

Wij doen (nog) niet van netflix en hebben geen kabel of antenne. Hier worden enkel DVD's gekeken. Oldskool gehuurd uit de bib :p voor ons veel series. Orange is the new black, Dexter, Sons of Anarchy, House of Cards (met Kevin Spacey), Braking Bad, True Blood, House MD, The Walking Dead, Borgen, The Killing, The Bridge, Weeds, Homeland, Game of Thrones, Vikings,... En zo ben ik er nog wel vergeten denk ik! De Zoon van net geen 4 mag max een half uur per dag kijken en pas na het avondeten. Bij de grootouders enzo kijkt hij wel vaker. Wij weren bewust Studio 100 dingen. Al komt het voor dat er eens een Wicky wordt gekeken op de iPad, als ik kook. Dochter van 1 heeft deze week voor het eerst bewust naar Tik Tak gekeken en vond het fantastisch :) Ook voor de kinderen worden DVD's uitgeleend en/of gekocht. Voorlopig bevalt ons dit prima en kunnen we veel rages nog buitenhouden! Het enige waar wij echt niet aan kunnen weerstaan is Kapitein Winokio :-) Op de iPad staan een paar kinder apps maar die van Haba, Duplo en Learny worden enkel gebruikt... Dochter mag er NIET aankomen, die is veel te wild! Zoon enkel als ik in de buurt ben en enkel tijdens het koken (en dan niet eens elke dag of week). Beetje streng misschien maar zolang het kan (en ik het lawaai aankan :p) wil ik spelende kindjes!

Céline zei

aaah maar ik bedoelde dat ze zowel trekjes heeft van een echte ravotter (cfr. Jasper) als van een nadenkertje (cfr. Verne), figuurlijk het midden houden dus :-) Beeldschermgewijs vertaalt zich dat in een gematigde interesse: zeer enthousiast bij het zien van een beeldscherm, maar nooit van heel lange duur. Nu ik erover nadenk, dat is bij mij ook vaak zo, tenzij het echt zéér meeslepend is :-)

Actualiteit volg ik via de radio en wij zijn geen Vlaamse productie kijkers. Ik zou het willen proberen, bij wijze van test. Missen we het, kunnen we altijd terug hé. Ik doe toch niet liever dan contact opnemen met de klantendienst van telenet ;-)

Céline zei

ja hoera een blogpost daarover! dan schuif ik hier de ipad ook eens wat meer in haar pollekes (we hebben die reflex zo niet, terwijl ik zeker weet dat ze het de max zou vinden. Voor 10 minuutjes dan toch :-))

Saskaya zei

Sons of Anarchy is een van de beste reeksen ooit. Echt!

Een huis in de straat zei

Hier wordt 's morgens geen tv gekeken, dan is de regel eten-kleren-spelen. 's Avonds, als Dennis klaar is met zijn huiswerk en ik begin te koken mogen ze samen tv kijken. Dennis kent de zender al vanbuiten en is dan de 'bakjesbaas'. Op tv mogen ze kijken naar ketnet, kzoom, een hollandse kinderzender (ik denk kro). NickJr heb ik liever niet, daar zijn eigenlijk maar 6 programma's ofzo.
Netflix is hier ook al ingeburgerd. Als ze op tv (bovengenoemde zenders :)) niets is, zet ik netflix op. Heel gemakkelijk dat die afleveringen binnen de zoveel sec. vanzelf starten.
Tussen Dennis en Iris is veel verschil in tv-kijkgedrag. Dennis kan er van genieten om een film te zien en daarna gerust nog eentje. Iris zit geen 5 minuten in de zetel, die kunt ge daar niet echt mee belonen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...